2011. február 21., hétfő

Nagyoncitromos keksz


Citrom citrom és citrom. Teljesen rá vagyok indulva (na meg a lime-ra), mint ahogy erre a nagyon citromos krémre is (aka lemon curd). Olyannyira, hogy amióta B&J tortájába tettem belőle, számtalan dologhoz készítettem, és rám egyáltalán nem jellemző módon már szinte fejből emlékszem a mennyiségekre.
Joghurtosan (recept jön), kekszre (mint alább), tortába, de a morbid angolok szerint kenyérre is remek.

Mivel elég sokszor készült lemon curd az elmúlt fél évben, vannak megosztandó tapasztalataim:
  •             a közölt recept lett nekem a tuti, mert egyszerű, gyors és a végeredmény is remek, ízre és állagra egyaránt
  •            a neten mindenki szétparázza magát a fehérje-kicsapódástól, ezért sokan trükköznek, vagy egyszerűen  kihagyják a fehérjét és a sárgájával dolgoznak; én is megpróbáltam utóbbit, de fehérjével sokkal könnyebb, lágyabb lesz a krém. A paráról meg annyit, hogy nem nagyon értem. Ha valaki képes közepesen forró vízgőz felett, FOLYAMATOSAN kevergetni 10 percig a keveréket, akkor nem lesz gáz. Legalábbis nekem egyszer sem volt (ha mégsem sikerülne baleset-mentesen a feladat, állítólag egyszerű szűréssel meg lehet menteni a krémet).

A kekszekről annyit, hogy D bátyámnak készültek még karácsonyra, és azért néznek ki olyan égettnek a fotón, mert azok. Bizonyítéka ez annak, hogy mennyire nem jövök ki D mindenféle általam megszokott precíz elektronikától mentes, tipikus alap tessék-lássék agglegény sütőjével. Volt gyerekszobám, a bátyám a képen nem látható, kevésbé égetteket kapta meg ajándékba, egy kis szintén alig pörkölt zabpelyhes kekszek kíséretében. Van ez így.  

Én nem osztom az észt tovább, csak annyit mondok, hogy ha jót akartok magatoknak, ezt nem hagyjátok ki.
És még zárójelben megjegyzem, hogy mi nagyon szerettük égetten is.  


Nagyoncitromos keksz

Hozzávalók a kekszhez:
(kb. 30-40db pár kekszhez)
200g puha vaj
140g cukor
1 tojás sárgája
1 tk vanília kivonat
1 citrom lereszelt héja
280g liszt (+ tészta kinyújtásához)
opcionális (amit én most nem tettem): 140g porcukor átszitálva, 1 citrom leve (díszítéshez, a megsült kekszekre)

Hozzávaló a citromkrémhez 
(kb 3-4 dl-es üveghez):
3 nagyobb tojás
1/3 cup (80 ml) frissen facsart citromlé (én 3 közepes citromot szoktam használni), facsarás után leszűrve
1 ek. (4 grams) frissen reszelt citromhéj  
150 gramm cukor
4 ek (56 gramm) sózatlan vaj, szobahőmérsékleten



Elkészítés:

Kezdjük a citromkrémmel.

  • Egy lábosban vizet forrósítok, közepes lángon tartom.
  • A citromlevet, tojást és a cukrot egy tálban elkeverem, és a gőz fölé ültetem. Innentől kezdve kb 10 percig FOLYAMATOSAN mellette állok és kevergetem gyengéden egy kézi habverővel.  A 9. perc tájékán hirtelen elkezd veszettül sűrűsödni, ez nekünk jó. Ha kb. tejföl sűrűségű, lehúzom a gőzről.
  • A vajat elkeverem benne, ha felolvadt, hozzáadom a citromhéjat is.
  • Először hagyom kihűlni, majd hűtőben teljesen lehűtöm.  (Ami megmaradna a keksz kenése után, 1 hétig áll el, joghurttal elkeverve isteni.)


Keksz elkészítése:
  • Összekeverem a vajat, cukrot, tojássárgáját és a citrom héját egy fakanállal.
  • Belekeverem a lisztet, és kézzel alaposan összedolgozom.
  • Egy lisztezett deszkán addig gyúrom, míg fényes felületű, egyenletes, jól gyúrható tésztát nem kapok.
  • Lisztezett felületen kinyújtom a tészta-gombóc felét, és 5-6 cm-es karikákat metszek ki, amiket aztán sütőpapírral bélelt tepsire ültetek. A maradékot újragyúrom, ismét kivágom a kekszeket. HA elfogyott az első gombóc, ugyanígy teszek a tészta másik felével is.  Folpackkal letakarom a tepsit és hűvös helyen hagyom állni fél órát.
  • A sütőt 200 fokra (180 fok légkeverés) melegítem, és a kekszeket 8-12 perc alatt halvány aranybarnára sütöm, majd hagyom kihűlni.

Ha kihűlt, a lehűlt citromkrémmel megkenek egy kekszet, és mintha szendvicset készítenék, egy másik kekszet nyomok a tetejére, és hagyom picit összeragadni.

Amit én kihagytam, de szeretném magamnak az ötletet elmenteni:
A citromlevet összekeverni kevés porcukorral, annyival, hogy folyós legyen a mix állaga, és ezzel lefröcskölni a kekszek tetejét. Szintén opcionálisan meg lehet szórni még egy kis reszelt citromhéjjal is, majd hagyni kell megszáradni.

5 megjegyzés:

Ritmus írta...

Ez nekem is egyik kedvencem, bár én a lemon curdot úgy készítem, hogy a vajat is összekeverem a tojásokkal és ezzel együtt sürítem be. Szerinted jobb utána beletenni? (Amúgy megpróbáltam már tojásporral készíteni, hátha tovább eláll, de az íze nem lett az igazi...)

Ditta tortái írta...

Nagyon finom lehet,tetszik a krém nagyon!

Gourmandula írta...

ritmus: szia! én úgy tippelem, hogy ha az elején teszed bele a vajat, nehezebb lesz, ha pedig a végén lágyabb, könnyebb lesz az állaga.

Névtelen írta...

Hmmm, még elolvasni is jól esett! Nekünk mikor csinálsz??? :o))

gastro vazze írta...

na ezt is megcsinálom:)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin