2011. február 24., csütörtök

Körtés-édeskömény gumós sütőtök krémleves




Édeskés, savanykás, sós és csípős. Ez a koktél mindig jöhet. Nem csoda, hogy ez a körtés-édesköményes sütőtök krémleves az egyik kedvencem lett ezen a télen, és tőlem szokatlan módon már meg sem tudom mondani hányszor készítettem idén. Munka után hazaesve, farkaséhesen kép sose készült, pedig első találkozás után tudtam, hogy ez hosszú kapcsolat lesz. Most pótolom a lemaradást, ennek a levesnek az életemben a helye.

Persze éhesen, kapkodva készítve mindig adott a rögtönzés, ezért hol így, hol úgy mindig eltérek ettől az alaprecepttől. Próbáltam vízzel, alaplével, almalével, édesebben, csípősebben, rómaiköménnyel fűszerezve, sőt egyszer még úgy is (akkor nem siettem annyira), hogy a tököt külön, előre megsütöttem. Mindig, mindenhogy kedvemre való lett. Fontos megállapítás (bár a fotóról pont lemaradt): a krémes joghurt nagyon kell bele a végén.



Hozzávalók (kb 6 főre):


2 db póréhagyma, megpucolva, felkarikázva
kb 1 db kisebb / közepes méretű sütőtök, meghámozva, 2 centis kockákra aprítva
2 db nagyobb körte (lehetőleg ízesebb, szaftosabb fajta, mint az anjou vagy bartlett), meghámozva, kimagozva, felkockázva
2,5 cm hosszú gyömbérdarab, megpucolva, felkockázva
Alma vagy körte cider (opcionális, én nem helyette, de jobb hílyán 100% almalét teszek bele)
1,2l víz (vagy kevés alaplé és víz)
Krémes joghurt (pl. török) a tálaláshoz
1 db édeskömény gumó, megtisztítva, felaprítva
Chili paprika nagyjából kierezve, felaprítva
Frissen őrölt fekete bors
Őrölt fahéj a tálaláshoz
Tengeri só
Sózatlan vaj


Elkészítés:
  • Közepes láng felett megolvasztom a vajat egy lábosban, és a póréhagymát meg dinsztelem rajta.  
  • Hozzákeverem a tököt, körtét, édesköményt, gyömbért, fél ek. sót, és az egészet felöntöm 1,2l folyadékkal (talán a legjobb a víz, vagy alaplé és víz fele-fele arányban). Forráspontig hevítem, aztán alacsonyabbra veszem a hőt és addig főzöm fedő alatt a levest, míg minden meg nem puhul (kb 25-30 perc).
  • A lábost félrehúzom a tűzről, és botmixerrel pürésítem. A sűrűséget almalével (vagy eredetileg ciderrel, vagy vízzel) lazítom.
  • Sózom és borsozom, amennyiben még szükséges, és belekeverem az aprított chilit is.
  • Tálaláskor egy kiskanál joghurtot kanalazok a levesbe, és meghintem egy csipet őrölt fahéjjal is, ezt utána mindenki elkeveri magának. 

2 megjegyzés:

Turák Kinga írta...

elég bizarrnak tűnik, de biztos finom!!!

Foodafok írta...

Izgalmasnak látszik.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin