2007. december 4., kedd

Fahéjas paradicsomszósz&tökmagos tofufasírt feat. karamellizált hagymás kuszkusz

Öveket becsatolni! Budapestről Marokkói átszállással Mississippibe utazunk, ahol megperdülünk egy orosz jazzbárban, majd Casblanca érintésével itthon hajtjuk álomra fejünket.

Na, először is a híres/hírhedt fahéjas paradicsomszósz, ahogy én gondolom…

Minden 4 személyre

2 hámozott paradicsomkonzerv
1 fej hagyma
2 gerezd fokhagyma
1 rúd fahéj
1-2 ek cajun fűszerkeverék (koriander, bors, chili, gyömbér, paprika, hagyma, kardamom, fahéj)
fél centi friss gyömbér
1 evőkanál barnacukor

olaj
löttyintés vodka

Finomra vágott hagymát és fokhagymát olajon dinszteltem, utána ráöntöttem a paradicsomot, és botmixerrel egészen finomra pürésítettem.

Hozzáadom a fűszereket, és fedő alatt kb. fél óráig, közepes lángon főzöm.

Fűszerekről annyit, hogy a marokkói konyha nyilván nem cajun fűszerkeveréket ír elő, de majdnem azt (lényegében ugyanaz, kivéve hogy Marokkóban kardamom helyett kurkumát tennének bele), nekem meg van belőle egy csomó, szóval Észak-Afrikából egy pillanat alatt Missisipiben találtam magam.

A cajun fűszerkeveréket elővéve az jutott eszembe, hogy készítettem nem is olyan régen cajun rumos-papayás paradicsomlevest, és a rum nagyot dobott az ízeken. Nem sokat filóztam, már libbentem is az italos szekrényhez, bár ezúttal rum helyett végül a teljesen semleges ízű, tiszta vodkára esett a választásom.

Arab ételbe vodkát löttyinteni, tisztában vagyok vele, több mint szemtelen. Az eredeti receptet jegyző marokkói Maman biztos felhörög ettől, de végülis én akkor már Missisipiben jártam, tehát lelkiismeret furdalás nélkül löttyintettem bele egy felesnyit, a fűszerek után rögvest. Az ötlet engem igazolt, fatvát meg csak nem dobnak rám ezért.

Végefelé mehet bele a barnacukor. Most DV felhörögne, mert olasz paradicsomszószba cukrot tenni az több mint bűn, egyébként ezért én is behúzok egyet. De ez nem olasz konyha, hanem arab, itt lehet és kell az a pici barnacukor! Tipp: külön csavart ad az ízeknek, ha a cukrot a szélére szórjuk a woknak, így egy picit karamellizálódik, és csak ezután keverjük el a szósszal. Lányegében kész.

Az eredeti recept szerint húsgolyóval főzik, én hirtelen jött felindulásból tökmagos tofufasírtot készítettem, ami úgy készült, hogy....


Tökmagos tofufasírt

Végy:
1 doboz tofut
2 tojást
1 marék tökmagot
1 púpos evőkanál teljes kiőrlésű lisztet
4 szelet toastkenyeret vagy 2 zsemlét
1 deci tejet
só, bors, petrezselyem ízlés szerint fűszerezésként

A kenyeret leöntöttem a tejjel, alaposan kinyomkodtam belőle a felesleges tejet, és a tofuval összemorzsoltam. Fűszereztem (itt feel free bárhogyan eljárni, fenti csak ötlet, de tuti sok sót vesz fel), beleszórtam a tökmagot, és hozzáadtam a tojásokat. Jól elkevertem.

A lényeg, hogy nem szabad hogy túl híg legyen, mert akkor nem lehet rendesen fasírt-formára sütni. Tesztelni meg úgy lehet, hogy ha gombócokat lehet belőle formázni, akkor jó az állaga. Ha összenyomjuk a masszát, és csurog a leve, még menthető, szitán ki lehet passzírozni a felesleges folyadékot. Én egy nagy evőkanál teljes kiőrlésű búzalisztet is tettem bele, csak a tartás kedvéért.

Forró olajba kanalazva a kis lepényeket pikkpakk kisütöttem, és a kész paradicsomszószba dobtam, hogy a fasírtok köpenye picit átengedje a fűszeres szósz ízét.
Mmmmmmmmm.

Köret:

Karamellizált hagymás kuszkusz
Eredeti receptben volt csicseriborsó is, nekem most az nem volt, csináltam nélküle.

Hozzávalók
Kb 4 decis tálban kuszkusz (szemre mértem)
2 fej karikázott lilahagyma
1 kövér gerezd fokhagyma
1 ujjnyi frissen reszelt gyömbér
1 teáskanál kurkuma
1 púpos teáskanál fahéj
1 púpos ek korianderzöld
1 marék petrezselyem
2-3 csapott evőkanál barnacukor
1 marék mazsola
3dl víz
só, bors

Hagymát és fokhagymát olajon megdinszteltem, 2 perc után hozzáadtam a gyömbért, és a kurkumát, jól elkevertem, majd felöntöttem fél deci vízzel.

Nagy lángon hagytam, hogy elfőjön a lé fele, és beleszórtam a cukrot, amitől szép szirupos lett a hagyma. Hagytam, hadd ízesedjen minden, aztán amikor már nagyon kevés és sűrű volt a lé (pár perc), felöntöttem kb. 2 deci vízzel. Beleszórtam a zöldfűszereket, bőségesen sóztam, borsoztam, hozzáadtam a fahéjat és a mazsolát, és addig főztem, míg a mazsolák kikerekedtek.

A kuszkuszdarát tálba teszem, olajjal meglocsolom, jól elkeverem, majd merőkanalanként adagolva fokozatosan eldolgozom a karamellizált hagyma levével (úgy, mint ha rizottó lenne). Végén mehet rá a sűrűje is, amit óvatosan leverjünk bele, hogy ne törjön szét.

Ha esetleg nem lett volna elég a lé, akkor vízzel még nyugodtan pótoljuk. Cél: pergősen puha dara. Kóstoljuk meg, ha nem lenne elég sós, ízesítsük, és készen is van.

A kuszkuszdarát tányérra szedjük, és erre halmozzuk a fahéjas paradicsomos szószos tofufasírtot. Először rozét, aztán zamatos vörösbort kortyolgattunk hozzá.

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

megcsinaltam ma a paradicsomszoszt es a kuszkuszt, csak a tofufasirt kimaradt (baratomnak egy kis garnelarakot adtam melle, mert o nem vega), szoval isteni volt a szosz is, a kuszkusz is, (az illatok ugy betoltottek a konyhat) csak az en europai izlesvilagomnak furan edeskes ez az egesz, de kezdem megszokni, mert mar nem eloszor probalkozom ilyen karamellizalt arab kajakkal...

Gourmandula írta...

:) jajj de nagyon örülök! :) ja, most, hogy így felfedeztem, asszem a padlizsánfasírt (pláne egy kis friss mentával vagy korianderrel keverve) még sokkal jobban illene ehhez, mint a tofufasírt. azzal sem volt baj, de ez jóval autentikusabb lenne.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin